Fritt från knark eller fritt knark!

Som jag nämnt tidigare arrangerade Drug Policy Alliance en konferens i New Orleans nyligen. Antonio Maria Costa, chef för det Wienbaserade UNODC (United Nations Office on Drugs and Crime), var en av talarna.


I avslutningen av sitt tal riktade han en uppmaning till Nadelmann & Co med följande ordalydelse:


Mina damer och herrar - om ni verkligen vill omvärdera narkotikapolitik så hjälp då till att balansera den globala narkotikakontrollen till förmån för prevention och behandling. Ni är en uttalad allians. Var mer radikala. Sträck er bortom utdelning av kondomer, rena sprutor eller en tallrik soppa. Erbjud alla missbrukare ett heltäckande paket som inkluderar prevention, behandling och återanpassning, inte bara harm reduction- [skademinsknings] grejer. Gör gemensam sak med mig som en ´mittenextremist´. Vi har hört talas om ett balanserat synsätt under ett kvarts sekel. Det är dags att göra verklighet av det....Narkotikapolitik är alltför viktigt för att överlämnas bara till experter som ni, mig och regeringar. Det är ett ansvar för hela samhället och det kräver hela samhällets engagemang. Det betyder att vi måste arbeta med barn, genom att börja med föräldrar och lärare, för att utveckla självaktning. Stöd för familjebaserade program för prevention börjar hemma.


Du kan läsa hela talet av Antonio Maria Costa från konferensen här.


Läs också:

På legaliseringsförespråkarnas agenda

Ge narkomaner sjuk vård och smittskydd


Torgny Peterson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0