Starkt stöd för Knark är bajs

Nio av tio storstadsungdomar tycker att det är viktigt att statliga myndigheter genomför kampanjer mot knark. Det visar en undersökning som Mobilisering mot narkotika har låtit göra i gruppen 16-18 år om kampanjen Knark är bajs.  Ännu fler, 92 procent, tycker att det är viktigt att en statlig myndighet tar initiativ till en öppen diskussion om knark.

"Genom vårt arbete med fokusgrupper har vi har sett att ungdomar gärna diskuterar narkotika, i synnerhet utifrån aspekter som rör tredje världen, solidaritet och rättvisa. Det här är något vi tagit till oss av i utformningen av kampanjen", säger Anna Liedbergius informatör på Mobilisering mot narkotika och ansvarig för Knark är bajs.

Drygt 1000 ungdomar i Stockholm, Göteborg och Malmö har fått svara på frågor om kampanjen Knark är bajs som genomförs i samarbete med MTV. Enkäten visar att 79 procent av ungdomarna har kommit i kontakt med kampanjen, 56 procent har hört någon säga knark är bajs och 45 procent har pratat med någon om kampanjen.

Knark är bajs har haft fyra viktiga kanaler:
·       Webben - knarkärbajs.nu
·       Utomhusreklam
·       Ungdomsdebatt i MTV
·       Kortfilmer i MTV, på bio och på webben

En tredjedel av de tillfrågade uppger att kortfilmerna har gett dem argument att inte testa narkotika.

"Kampanjer är ett viktigt komplement till det långsiktiga förebyggande arbetet på nationell nivå och i våra län och kommuner. Vi har de senaste åren sett en nedgång när det gäller ungas experimenterande med narkotika, men det finns grupper där problemen ökar. Därför kommer vi att inrikta nästa års arbete på att försöka nå dessa riskgrupper, exempelvis kriminellt belastade ungdomar, barn till missbrukare och ungdomar med psykisk ohälsa," säger Björn Fries, nationell narkotikapolitisk samordnare.

Kampanjen Knark är bajs har bedrivits sedan 2003. De första åren hade kampanjen ungdomar mellan 18 och 25 år som målgrupp. Under 2006 och 2007 är målgruppen 16-18 år.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0