Maria Borelius avgår

Maria Borelius har gjort det som svenska medborgare förväntade sig - avgått.

Torgny Peterson
__________________________________________________________________________________

Uttalande från Maria Borelius med anledning av avgången som minister och riksdagsledamot

"Jag avgår i dag från mina uppdrag som minister och riksdagsledamot. Skälet är den press som satts på min närmsta krets. Min familj, mina vänner, mina grannar och deras barn, affärsrelationer, släktingar, till och med mina barns vänner, har utsatts för en närgången bevakning som medför att ett normalt familjeliv blir omöjligt.

Jag brinner för att göra Sverige till ett ännu bättre land, där företagandet blommar, där forskning och utbildning hjälper Sverige till en tätplats i en komplex och global värld. Jag sattes för att sälja Sverige utomlands, och för att förbättra den internationella handeln, eftersom det är främsta medlet för att lyfta människor i tredje världen ur fattigdom. Jag bedömer nu att det uppdraget är omöjligt för mig att utföra.

Den information om mig som är relevant finns i offentliga register. Enda undantaget har varit informationen att jag använt svart hjälp i hemmet för mellan 1990 och 2000. Detta har jag varit helt öppen med under mina år i politiken.

Jag har lärt mig mycket. Att Sverige fått en fenomenal ny regering, med varma och kloka människor som nu tänker kämpa för jobb åt alla, för äldres rätt till en ålderdom i värdighet, för en skola som inte lämnar någon på efterkälken, för naturen vi ärvde och lämnar våra barn.

Tack alla ni som trodde på mig. Tack alla på UD för ert engagemang och hårda arbete under en tuff vecka. Tack nära och kära. Jag är bedrövad över den press ni fått gå igenom och är tacksam för allt stöd i en svår tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0