Om rena rakblad och "det terapeutiska behovet av att skära sig på ett säkert sätt"

I april skrev jag om att brittiska sjuksköterskor vill att man ska förse patienter, som har för avsikt att skada sig själva, med rakblad - rena fina rakblad så att dom kan skära sig på ett 'säkrare' sätt. Vidare berättade jag att förslaget om "säker självskadeverksamhet" skulle debatteras på RCN:s (Royal College of Nursing) kongress i april.

Enligt förslaget ska de patienter som beslutat sig för att skada sig själva få hjälp med att minimera skaderiskerna.

Utöver att förse patienterna med rena rakblad innebär förslaget också att de ska förses med förpackningar med rena bandage och få tillgång till rena lokaler där de kan skära sig 'på ett säkert sätt'.
Vidare ska sjuksköterskorna ge patienterna råd kring vilka delar av kroppen det är säkrast att skära sig på.

Många har hört av sig till mig och trott att det hela var ett något försenat aprilskämt, men så är det inte.

Patienter som bestämt sig för att skada sig själva kan redan nu få göra det på St George´s psykiatriska sjukhus i Stafford där ett pilotprojekt bedrivs under ledning av sjuksköterskan Chris Holley.

23-27 april ägde RCN:s kongress rum i Bournemouth och du kan se och lyssna till hela debatten om ”det terapeutiska behovet av att skära sig” – Safe self harm – is it possible? Chris Holley håller inledningsanförandet i debatten.

Om du lyssnar på debatten kommer du med all säkerhet att känna igen samma typ av argumentation som används av de som förespråkar ’säkert’ användande av narkotika.

Läs också:
National Institute for Health and Clinical Excellence (2004) Self-harm: the short-term physical
and psychological management and secondary prevention of self-harm in primary and
secondary care

Nursing and Midwifery Council (2004) The NMC code of professional conduct: standards for
conduct, performance and ethics

Torgny Peterson

Kommentarer
Postat av: Ida

Hamnade där av en slump.
Förstår doch inte atnken bakom det, jag har skurit mig i perioder i 7 år nu. Aldrig nåfonsin hade/har jag velat/vill att någon ska veta om det, skulle ju st det som ännu ett tecken på min värdelöshet om folk nästintill "uppmanade" och "visade mig" hur jag skulle be mig åt. jag förstår faktiskt inte...

2007-01-07 @ 12:12:19
URL: http://sadeyes84.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0