Gotland öppet för knarksmuggling

Örnsköldsviks Allehanda konstaterar i en artikel att Norrlandskusten är öppen för knarksmuggling – ett påstående som inte förnekas av Walter Kegö vid mobilisering mot narkotika och med all säkerhet inte heller av andra med kunskaper inom området. 

Jag vill påstå att samma förhållande gäller för Gotland som idag saknar allt vad lokal tullkontroll heter efter nedläggningen av tullverksamheten på ön. Även om det finns ett satellitövervakningssystem som kan följa fartygens rörelser så handlar det just om fartygsrörelser och inte om vad som finns i fartygen. Central underrättelseverksamhet i all ära men den kan bara komplettera, inte ersätta, lokalt baserad verksamhet. 

Lokal tullverksamhet lyser med sin frånvaro på Gotland och i samband med att tullen försvann från Gotland talades det vitt och brett om att nödvändiga insatser skulle kunna utföras av personal från tullen på fastlandet. Hur ofta har detta skett? Antalet gånger större insatser av den typen skett kan räknas på ena handens fingrar. 

Smugglare av narkotika och av andra varor, och människor också för den delen, är naturligtvis inte dummare än att dom letar efter brister i kontrollsystemen. Sådana brister är i allra högsta grad realiteter såväl längs Norrlandskusten som på Gotland. 

Från tullverkets sida har man uttalat att man kan tänka sig en omprioritering av resurser om det finns tecken som tyder på att Gotland och/eller andra områden förefaller utgöra inkörsportar för t ex smuggling av narkotika. Flera frågar sig hur man ska få kunskap om sådan eventuell smuggling om man inte på plats aktivt arbetar med kartläggning av sådan verksamhet. 

Kegö har rätt när han talar om behovet av utökat samarbete mellan t ex polis och tull. Jag menar att man bör gå flera steg längre. En bra början är att skapa speciella, snabbt mobila enheter också i mellersta och norra Östersjön med kombinerade resurser från polis, tull och kustbevakning speciellt inriktade på smuggling av narkotika. Tullverket och Kustbevakningen bör dessutom tilldelas moderna helikoptrar och flygplan för att möjliggöra ännu snabbare insatser. I den mån lagstiftning utgör hinder bör lagstiftningen anpassas till verkligheten.  

Torgny Peterson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0