Väl designade kampanjer kan minska användning av narkotika

Många ställer sig, ibland med viss rätt, skeptiska till informationskampanjer mot narkotika men nyligen redovisad forskning ger ett exempel på hur en väl designad kampanj kan minska användningen av narkotika.

Det är forskare vid amerikanska universitet som arbetat med en kampanj i ett stort antal skolor i olika delar av USA. Med hjälp av olika material för att fästa uppmärksamheten på kampanjen i kombination med mediainsatser i lokalsamhället åstadkom kampanjen en avsevärd minskning av användningen av marijuana i de skolor där kampanjen bedrevs.

Den centrala utgångspunkten var att tonåringars främsta strävan är att nå självständighet och självbestämmande och att bruket av narkotika då blir en aktivitet som hindrar snarare än ökar möjligheterna till självständighet och självbestämmande.

En av huvudpersonerna bakom kampanjen är professor Kathleen Kelly, som under många år forskat inom området.

Studien, ‘Combining in-school and community-based media efforts: reducing marijuana and alcohol uptake among younger adolescents’,  som beskriver kampanjen finns redovisad i februariutgåvan av Health Education Research.

Torgny Peterson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0