Behövs socionomer?

Antalet sökande till socionomutbildningen till våren har minskat med 22 procent, vilket innebär att socionomutbildningen är den av de 'stora' utbildningarna som tappat flest sökande enligt en analys från Högskoleverket.

Det är kanske inte att undra på. Vem vill satsa flera år på en utbildning som bara går att använda i Sverige, som definitivt inte utgör någon garanti för arbete och som dessutom är dåligt förankrad i den verklighet som slutprodukterna (socionomerna) ska arbeta i?

Nej, det är dags att göra en total översyn av utbildningens olika moment, korta den nuvarande utbildningen avsevärt och komplettera den med ett omfattande utbud av specialistkurser av nationell såväl som internationell karaktär.

Även om internetbaserade resurser används i utbildningen redan idag, om inte annat för distansundervisning, så skulle en mycket stor del av utbildningen i sin helhet kunna genomföras via internet parallellt med praktik såväl i Sverige som i andra länder. Genom en internationalisering av utbildningen skulle vi äntligen kunna få socialingenjörer (för de som ska bli verksamma i Sverige och övriga Skandinavien) eller social engineers (för de som valt den internationella utbildningen) istället för dagens socionomutbildade 'socialarbetare'.

Idag pågår en mycket intressant internetbaserad utveckling av behandling via Internet vid universiteten i Linköping och Uppsala kring t ex spelberoende, tvångssyndrom, social fobi, panikångest, depression, hetsätningsstörning, orm- och spindelfobi m fl. (Du kan läsa mer om detta på adressen www.studie.nu ) . Om man nu, med påvisat resultat, kan ägna sig åt behandling via Internet kan man kanske i alla fall våga tänka tanken att utbildning via internet skulle utgöra ett kraftigt alternativ till dagens metoder att förmedla kunskap.

Med den enorma potential som finns via e-learning (Internetbaserad utbildning) finns det all anledning i världen att förskona studenterna från dagens socionomutbildning.

Att antalet sökande till socionomutbildningen minskar är ett friskhetstecken, som borde resultera i en total omvärdering av utbildningen istället för, vilket brukar vara fallet, klämkäcka broschyrer för att övertyga den tveksamme gymnasisten om förträffligheten med att bli socionom.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0